tirsdag den 9. juni 2020

Havtaske

Havtasken Lophius piscatorius findes i alle vore farvande undtagen Østersøen.
Den kan blive op til 2 meter lang, men normalt bliver den ikke mere end højst 60 cm.



Nogle kalder den også for bredflab. Og den har munden fuld af bagudrettede tænder i flere rækker.
Om det så er dybt nede i halsen er der et par områder med tænder.



Den ligger godt camoufleret på havbunden og venter på bytte. Bemærk de 2 forlængede rygfinner oven på hovedet.



Ved at vifte med den forreste lokker den et bytte til at undersøge, hvad det er, og så er det for sent.
Den er lynhurtig til at åbne gabet, og undertrykket sender byttet ind i munden.



2 kommentarer:

  1. Den norske kunstneren Theodor Kittilsen brukte havtasken som modell da han skapte sitt havtroll.😀

    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Theodor_Kittelsen_-_Sjøtrollet,_1887_(The_Sea_Troll).jpg

    Mvh Benedikte

    SvarSlet
  2. Hej Benedikte
    Billedet af trolden ligner meget godt havtasken. Og den er også noget af en trold.
    Jeg fiskede på en kutter i Nordsøen, hvor vi fangede en meget stor taske.
    Den lå på dækket med en enorm stor åben mund, og dum som jeg var, stak jeg hånden ind i dens gab uden at røre ved dens læber. Den havde imidlertid nogle reflekser, der fik den til at klappe kæberne sammen. Og mine reflekser fik mig til at trække hånden til mig. Det kostede en afrevet negl og nogle sår. Så det var 3 lange arbejdsdage inden vi var i havn.
    Mvh Kresten

    SvarSlet