tirsdag den 30. april 2013

Tørrede jyder

Nu er der udsigt til en periode med tørt vejr, så nu kommer de tørrede jyder op at hænge igen.
Det er fladfisken issing, der bruges.
Det er den rigtige årstid, for fluerne er ikke så talrige endnu, og de flyver ikke så højt op.
Først skal den saltes i 4 timer.



Derefter skal den hænge til tørre i godt et døgn.
Andre foretrækker, at den hænger flere dage.


Derefter skal den flåes og steges på panden.
Et lille fif: hvis den først har været en tur i fryseren, er den efter 10 minutter på køkkenboret nem at flå skindet af.


2 kommentarer:

  1. Hej. Jeg er født og opvokset i Frederikshavn. hvis jeg nu salter fladfisken i 24 timer eller mere, mon så ikke jeg kan tørre dem i Hobro på en altan? (jeg bor i lejlighed)

    SvarSlet
  2. Hej

    Jeg er ikke sikker på, om det måske er for lang tid. Ellers kan saltet jo skylles ud.
    Men smag og behag er heldigvis forskellige så lad det komme an på en prøve.
    Til gengæld mener jeg, at de skal hænge mere end det døgn, som det sker i dette tilfælde.
    De er efter min mening ikke tørre nok.
    Jeg tror ikke, de skal hænges op på denne tid af året.
    Luftfugtigheden er høj, og du risikerer, at de rådner.
    Men en altan er da et udmærket sted. Fluerne kommer sjældent så højt op.

    Mvh
    Kresten

    SvarSlet