tirsdag den 7. september 2021

Almindelig løvtæge

Vinden havde nogle dage været ret kraftig fra nord, og det medførte, at en hel del blåmuslingeyngel var drevet ind på stranden i Jammerbugten.



Mellem skallerne lå der imidlertid også rigtig mange Almindelig løvtæge Elasmostethus interstinctus
Jeg tror, at antallet skal tælles i tal med  6 cifre, så tæt lå de.
Selv om at den er almindelig, så har vi ikke så mange af den art her i området, og da den mest lever på birk, som vi heller ikke har mange af, er min teori, at de er blæst ud over havet fra Norge.



Kun meget få var stadig levende.



På den yderste gennemsigtige del af dækvingerne har den nogle svage mørke pletter.
Havde de været kraftigere, kunne det have været Pileløvtæge Elasmostethus brevis, men den er ikke så almindelig.



2 kommentarer:

  1. Hej Kresten, jeg opdagede din blog for nogle år siden og nu har jeg fundet min vej tilbage til din fantastiske samling af små natur- og kulturhistorier. Tak for at du lægger dem ud så andre også kan have fornøjelsen af dem. Jeg bliver inspireret til selv at kikke grundigt efter de fine detaljer der er at se alle steder. Mvh Milou

    SvarSlet
  2. Hej Milou
    Tak for din kommentar og for at du kigger med.
    Ja, der er meget at se på derude året rundt, så det er bare med at komme ud. Og det behøver slet ikke at være noget sjældent eller specielt, selv almindelige ting kan være spændende og lærende.
    Mvh Kresten

    SvarSlet